SVARTHAV: – Jeg skal drive med garn og line med den, først og fremst på torsk og blåkveite fra Røst. Så skal jeg fiske litt sei og hyse på Skjerstadfjorden, sier den stolte nye eieren.

Satser med ny båt – den første av sitt slag i Norge

Det skjer ting på Fauske i Nordland. Bård Larsen flesker like godt til med det som er en liten norgessensasjon, og det på egen kjøl.

Publisert Sist oppdatert

Larsen, som bare går under navnet «byfeskarn» lokalt, åpnet for et par år siden fiskebutikk og -mottak på Fauske, med stor suksess. I løpet av de neste par ukene regner han med å ha sin første prøvetur med nybåten.

Lugarplass for fem

Butikken forsyner han delvis med fangst fra eget fartøy, og nå har han investert i ny båt.

Båten, som har fått det klingende navnet «Svarthav» er 10,66 meter lang, fem meter bred og den har en 380 hk Iveco til framdrift. Lasterommet tar hele 27 kubikkmeter. Nå gleder han seg til å komme i drift.

– Jeg vil drive med garn og line med den, først og fremst på torsk og blåkveite fra Røst. Så skal jeg fiske litt sei og hyse på Skjerstadfjorden, sier den stolte nye eieren.

IKKE FRITIDSPROBLEMER: Bård Larsen er en driftig kar. Han driver både fiskebutikk, fiskemottak - og har egen båt.

Skal drive mest alene

Han regner med å drive mye alene, og ellers skal han ha med en ekstra mann.

– Jeg har lugarplass for fem, så jeg har mulighet til å ta med flere, enten det er ungdom som har lyst til å lære seg dette, eller folk som NAV vil ha på utprøving. Det er viktig for meg at nye folk som har lyst til å prøve seg i fiskeriene, skal ha muligheten hos meg.

Tok lang tid å ferdigstille

Båten har kostet en del når den er klar til fiske før jul.

– Før vi er ferdige, blir den nok på rundt 6,5 millioner kroner. Skroget og motoren kom på fem millioner, men alt av det elektriske og dekksutstyr skal monteres i Norge.

Byggeprosessen har tatt lengre tid enn planlagt, som så ofte i disse tider. Nærmere to år med forsinkelser har det blitt.

– Vi skrev kontrakten i 2019, før vi startet med fiskebutikken. Men det har tatt litt lang tid på grunn av koronaepidemien og flere andre ting. Motoren ble stående fast i Italia, blant annet.

Båten er bygget i Tyrkia, hos verftet MSG Techne Implamant.

– Så har det vært litt treghet i systemet, med både frakt og diverse. Så det gikk 7-8 måneder fra de skulle sende den, før den kom hit.

NYTT MATERIALE: Navnet gjenspeiler forhåpentligvis ikke fiskeegenskapene til hverken båt eller skipper. Men en flott båt har det blitt. Materialet er såkalt PE-plast, som ikke er vanlig i bruk på fiskebåter.

Den eneste i Norge

Båten er spesiell, og antageligvis den eneste av sitt slag i Norge – foreløpig.

– Den er bygget i PE-plast, den samme typen som de bruker i enkelte typer skjærefjøler og i laksemerder. Det er et veldig slitesterkt materiale, og dette er et prøveprosjekt. Det har vært bygget mindre båter i materialet før, blant annet Polarcirkelbåtene (En RIB-type, red. anm.), men ikke større båter. Dette skal være den første i Norge, etter det jeg vet, avslutter Larsen.

Det var Saltenposten som omtalte saken først.