SATSER: Johansen næringspark og Kransvik kystrederi satser videre med båten «Skomværhav». Her fotografert i hjemmehavna på Røst i sommer. «Skomværhav» het før «Kransvik jr.», og har drevet med snurrevad i alle år. Båten er 27 meter, og ble bygget i 1998.

Nå dobler rederiet flåten sin – satser på snurrevad

Røst kystrederi AS satser videre. Nylig gikk de til innkjøp av båten «Skomværhav», som vil komplementere båten «Skomværfisk» som de allerede har hatt i drift i noen år.

Publisert Sist oppdatert

«Skomværhav» het før «Kransvik jr.», og har drevet med snurrevad i alle år. Båten er 27 meter, og ble bygget i 1998. Den formelle overtagelsen av fartøyet er ikke klar før 1. januar, altså til neste års vintersesong starter.

Skal drive med snurrevad

På den nye båten skal de drive med snurrevad, mens på «Skomværfisk» har det alltid vært garn og line som har vært driftsformen.

– Vi har ikke overtatt den formelt ennå. Men fra nyttår er «Skomværhav» overtatt av Røst kystrederi AS. Røst Kystrederi eies med 49 prosent av Kransvik kystfiske AS i Vågan og 46 prosent av Johansen næringspark AS på Røst. De siste aksjene eies av Odd Helge Dahl, som også er skipper på båten, sier daglig Geir Børre Johansen i Johansen næringspark til Kystmagasinet.

Dobler flåten

Det betyr at rederiet dobler flåten.

– Ja, i antall fartøy, men ikke i kvoter, påpeker han.

Planen er å drive begge båtene parallellt.

– Ja, men det kan bli litt i rykk og napp i begynnelsen. Vi har mye torsk på «Skomværfisk» med rundt 1150 tonn torsk og sei.

Rederiet skal drive med dobbelt mannskap og bytte litt mellom båtene.

– Det har vært et dårligere år kvantumsmessig i år enn før, men med samme driftsverdi som i 2021, kanskje litt høyere.

Går med overskudd

Røst Kystrederi AS hadde i 2020 driftsinntekter på nesten 19 millioner kroner, og et årsresultat på 1,4 millioner kroner, viser tall fra proff.no. Sistnevnte kraftig opp fra et regnskapsført underskudd på 870.000 kroner i 2019.