Pressemelding

ELEKTRISK: Hukkelberg Boats har levert sine to første hel-elektriske båter til Eide Fjordbruk.
ELEKTRISK: Hukkelberg Boats har levert sine to første hel-elektriske båter til Eide Fjordbruk.

Første hel-elektriske båt fra Hukkelberg

Hukkelberg Boats har levert sine to første hel-elektriske båter til Eide Fjordbruk.

Publisert

Da Eide Fjordbruk avduket sitt nye visningsanlegg Salmon Eye i Rosendal, Kvinnherad kommune, var også deres to første hel-elektriske båter på plass.

Byggnr 201 og 203

Båtene, som har fått navnene «Malm» og «Melder», er levert fra Hukkelberg Boats. Dette er verftets byggnymmer 201 og 203, og er av typen Flying Fish 37. Dette skriver verftet i en pressemelding.

Eide Fjordbruk skal benytte båtene til befordring av publikum fra Rosendal og ut til det nye senteret i Hardangerfjorden. De har sitteplasser for inntil 12 passasjerer. «Malm» er også tilrettelagt for rullestolbrukere.

Løsningsorienterte

- Vi ønsker å skape en opplevelse som både informerer og inspirerer publikum, sier Sebastian L Torjusen, leder for Salmon Eye.

- Begge båtene er utstyrt med video og lydanlegg, og man finner også igjen designelementer fra Salmon Eye om bord i båtene, slik at det skapes ett helhetlig inntrykk for publikum. Hukkelberg har vært imøtekommende og løsningsorienterte, og vi har jobbet god sammen for å få et sluttprodukt som både vi og verftet er svært stolte av, fortsetter han.

Ny tidsalder

- For oss er dette det første steget inn i en ny tidsalder. Vi har lange og solide skipsbyggingstradisjoner hos oss, og har gjennomført en rekke innovative prosjekter opp gjennom årene. På dette prosjektet har læringskurven vært bratt og vi har lagt ned betydelige ressurser i å optimalisere designet og for å få maksimalt ut av det elektriske fremdriftssystemet, sier Øyvind Hukkelberg i Hukkelberg Boats.

Første hel-elektriske båter

Florø-firmaet Evoy har stått for leveranse av el-motor, batteripakke og styringssystem, og verftet har jobbet tett med Evoy for å integrere deres system i båtdesignet på en god måte.

Resultatet har blitt de første hel-elektriske hurtiggående båtene av denne typen som er laget og tatt i bruk i Norge.