NYE TIDER: – Med den nye elektroniske loggboka vår, er det slutt på fysiske loggbøker om bord. Og loggene kan hentes ut av systemet i form av rapporter både på land og ombord, fra skjermen eller fra iPad, sier serviceingeniør Kjell Almås og og leder for Telscope, Knut Vidar Lauritsen hos Furuno Norge til Kystmagasinet.

Telscope - Spennende nyhet fra Furuno

Den nye løsningen for elektroniske loggbøker fra Furuno skal erstatte de fysiske loggbøkene og mye av det manuelle arbeidet. De elektroniske loggbøkene kan også gjøres tilgjengelig døgnet rundt for alle relevante parter, både om bord og på land.

Publisert Sist oppdatert

– Dette systemet er typegodkjent av DNV i henhold til ISO-standard 21745, og er godkjent av syv ulike stater foreløpig. Telscope er kommersialisert og leveres nå til kunder, sier Knut Vidar Lauritsen til Kystmagasinet.

Allerede installert i første båt

Vi møtte Furuno på Nor-Fishing i Trondheim, og der hadde systemet allerede fått en god mottagelse blant de besøkende. Først ut i Norge med å få installert systemet, var brønnbåten «Kristoffer Tronds». «Fjorgyn» som nylig ble levert til Norled har også installert løsningen. Fartøyet har hybriddrift og de har en spesiell interesse i automatiske loggføringer knyttet til vekslingen mellom elektrisk og dieseldrevet fremdrift.

– I løpet av september starter vi installering i fiskebåter, opplyser Kjell Almås, senior ingeniør på hydroakustikk i Furuno.

ERSTATTER: Med det nye systemet vil gamle, manuelle loggbøker etter hvert bli en saga blott, tror man hos Furuno.

Vært under utvikling i fire år

Furuno har hatt systemet under utvikling siden 2018. Nå er det altså lansert.

– Vi ser at markedet er modent nå. Telscope-løsningen ble under messen vist på en stor skjerm med mulighet for ulike menyer og oppsett. Løsningen kan også benyttes på en iPad som gir mulighet til å bevege seg rundt mens man utfører loggføringer.

Det er altså ikke bare på broen Telscope kan brukes til å logge sentrale driftsrelaterte hendelser om bord.

– Fordelene med dette systemet er mange. Det forenkler arbeidet med loggføringer og har funksjoner for enkel og tidsbesparende signering av logger. Man sikrer at loggføringene er nøyaktig og korrekt også på tvers av korresponderende logger.

MYE BESØK: Furuno sin stand på årets Nor-Fishing-messe i Trondheim i august.

Kan også brukes fra land

Løsningen kan også settes opp med automatisk overføring til landsiden. Med en elektronisk løsning unngår man manuell administrasjon og fysisk lagring av gamle loggbøker.

– Med dette systemet har man oversikt over alt fra ballastvann til oljenivå på tankene, last og søppelmengde ombord forklarer Lauritsen.

– Redere med flere fartøy vil nå kunne holde oversikt over alle fartøy samtidig, på en og samme skjerm, i «real time». Det nærmer seg antakelig slutten for de fysiske loggbøkene om bord, avslutter Almås.

Furuno er stolt leverandør av navigasjonsløsningen på MS Medstraum, verdens første helelektriske hurtigbåt og årets vinner av den prestisjetunge Ship of the Year prisen, som ble delt ut 6. september 2022, under SMM. MS Medstraum eies av reiseselskapet Kolumbus og skal driftes av Norled. Furuno gratulerer partene med et særdeles innovativt nybygg og den gjeve prisen.

Sentralt i navigasjonsløsningen er kartmaskinen TECDIS. I tett dialog med Norled, som skal ha driftsansvaret for MS Medstraum, er løsningen utvidet med ny funksjonalitet spesielt godt tilpasset rutehåndtering for hurtigbåt. Dette inkluderer blant annet funksjonen Quick Route som gjør det svært enkelt å utføre ruteendringer når behov oppstår ad hoc. Et TECDIS armlenepanel er også utviklet slik at betjeningen enkel, effektiv og ergonomisk god.

SHIP OF THE YEAR: MS «Medstraum» ble tirsdag kåret til Ship of The Year 2022 av Skipsrevyen.

Leverer til «Ship of the year»

I skrivende stund løper det for øvrig inn melding til redaksjonen i Kystmagasinet om at den helelektriske hurtigbåten «Medstraum» er kåret til den presisjetunge prisen «Ship of the year» av vårt søstermagasin Skipsrevyen.

Navigasjonspakken er levert av Furuno-forhandler Ocean Electronics AS.

MS «Medstraum» er helelektrisk og har en batterikapasitet for 1 times fart i 23 knop, noe som er svært oppsiktsvekkende. Mye er gjort med design, materialvalg og valg av utstyrspakker for å få til dette. Hurtigbåten skal benyttes i normal hurtigbåtdrift, men også for hurtigbåt cruise. TECDIS har funksjoner tilpasset integrasjon med fremdriftssystemet slik at fart og dermed energiforbruk kan tilpasses behovet, enten det er punktlig ankomsttid eller energibesparende seilas som skal være avgjørende.

– Neste trinn er å se på implementering av TELSCOPE Elektroniske loggbøker, sier prosjektleder for TrAM fra reiseselskapet Kolumbus. Automatisk og nøyaktig loggføring vil kunne gi et verdifullt rapportgrunnlag for tuning opp mot optimal drift av fartøyet, opplyser Furuno i en pressemelding.

Se saken om kåringen hos Skipsrevyen her: