SILLE MARIE: Etter planen skal den flotte tråleren leveres til sommeren.

Sørlandets nye dronning

Dette blir Sørlandets dronning. Fartøyet som ifølge planen skal leveres til sommeren er nå det første fartøyet til å benytte fasiliteter var Karstensens nye verft i Gdansk.

Publisert Sist oppdatert

Verftet publiserte før helgen en bildeserie av det 65,90 meter lange, 14 meter brede, fartøyet. Når verftet til sommeren drar hjem til Flekkerøy utenfor Kristiansand skrives det historie. Aldri før har et så stort fiskefartøy vært registrert sør for Rogaland.

Godt utstyrt tråler

SØRLANDETS DRONNING

«Sille Marie» er utstyrt med en MAN BL27/38 hovedmotor som yter 2920 kW koblet til en propell med diameter på 4700 millimeter. Det er også to hjelpemotorer som hver har en ytelse på 600 kWe.

Verftet anslår at «Sille Marie» skal kunne seile med en fart på 16 knop, og båten skal laste 1550 kubikkmeter i RSW-tanker. Vinsjer og fiskepumper er elektriske og leveres av MacGregor Rapp, mens dekkskranene leveres av irske SeaQuest.

Historisk stor investering

STOR INVESTERING: Rundt trehundre millioner kroner koster den flotte tråleren.

Et slikt fartøy koster. Og rederen Karl Aamodt fra Søgne investerer sammen med sine medinvestorer cirka 300 millioner norske kroner i «Sille Marie». Dette er den største investeringen i historien i fiskefartøy i Agderfylkene.

KARSTENSEN SHIPYARD POLEN: "Sille Marie" er første fartøy ved Karstensens Skibsværft sitt nye polske skrogverft.

Endelig pris blir nok høyere da det som oftest er en del endringer som skjer i byggefasen, - og i tillegg skal investeres i fiskeutstyr. «Sille Marie» som skiftes ut er et fartøy med lengde på 33 meter, bygget ved Tjörnvärvet i Sverige i 2001. Dette fartøyet eies av et datterselskap til Aamodt Fiskeri AS og brukes som leiefartøy for å fiske kvotene som hviler på nybygget.