STOR SJARK: Med lengde på 12,99 er "Loppajenta" en solid sjark.

23 tonn torsk på seks sjøvær med ny fint brukt sjark

Enkeltmannsforetaket Vaktskjold Fisk og Fangst i Øksfjord har skiftet ut sjarken «Oldefar» med «Vardøjenta». Med fint brukt sjark og kvote med i kjøpet, har det blitt 23 tonn torsk på de seks første sjøværene.

Publisert Sist oppdatert
GODT UTSTYRT: Sjarken er godt utstyrt både i styrhus og på dekk.

«Vardøjenta» som ifølge Skipsregisteret NOR fikk navnet skiftet til «Loppejenta» 17. april, har hatt en fin start på fisket. Øyvind Vaktskjold som står bak enkeltmannsforetaket har frem til i dag vært på havet seks ganger med «Loppejenta». Første sjøvær var 26. april, og siden har det blitt totalt seks sjøvær frem til 5. mai. I løpet av disse sjøværene har han levert 22 995 kilo torsk, 121 kilo kveite, samt noen kilo sei hyse, alt er fisket med garn.

Stor motor

GODE ARBEIDSFORHOLD: Sjarken har et dekk som er godt beskyttet mot vær og vind.

Den 12,99 meter lange, 4,24 meter brede sjarken, som har typebetegnelsen Vikingur 1300, ble bygget ved islandske Vikingbåtar EHF på Island i 2014. Sjarken har en Yanmar GHYM-WET hovedmotor som yter 700 hestekrefter. Motorens gangtid var 11 600 timer.

Drivstofforbruket ble i prospektet oppgitt til 38 liter i timen ved 9,5 knop og 56 liter i timen ved 13,5 knop.

Fangsten oppbevares i et isolert lasterom på 24 kubikkmeter hvor det kan laste 9,9 tonn. I salget fulgte det med 12 kontainere til oppbevaring av fisk.

Sjarken har en rund sittegruppe på babord side i styrhus, messe, bygge og en tomanns lugar samt to køyer foran. Det er egen dusj i lugaren, samt toalett bak i styrhus. Et Kabola sentralvarmeanlegg sørger for et behagelig inneklima.

GODT UTSTYRT: Sjarken er godt utstyrt både i styrhus og på dekk.

Med fartøyet fulgte en Beitir linekveiler, en Lorentzen Hydraulikk garnhaler, Rapp Hydema garngreier og en dobbel linesetter. Med i prisen var også 60 stamper3,5 millimeter fløytline med fløyt og slag. Det meste av lineutstyret var nytt.

Kvoter med i salget

Ifølge søknad om erverv ble det avtalt en pris på 11 850 000 kroner. I prospekt hos Solhaug Maritim oppgis det at fartøyet var til salgs med rettighetene torsk, sei, hyse gruppe 1 – 10 – 11 meter nord for 62 grader. Rettighetene er i prospektet verdsatt til 4 800 000 kroner, mens sjarken er priset til 7 190 000 kroner.

Det er megleren Solhaug Maritim AS som har formidlet salget.