Først i januar i år endret direktoratet hvilken gruppe Camo skulle tilhøre. Andre reketrålere plassert i kystgruppen bør sjekke nøye om det er korrekt. Foto Sigmund Halvorsen/Facebook

Rekebåtredere kan ha fått for lite avgiftskompensasjon

Reketrålerne «Camo» og «Helene», ble av Fiskeridirektoratet satt i gruppen «kystfartøy», når det ble søkt om kompensasjon av innbetalt CO2-avgift for driftsåret 2020. I august i fjor klaget rederne - og fikk omgjort vedtakene nesten halvannet år senere.

Publisert Sist oppdatert

Det kan være flere reketrålredere som har krav på omgjøring av vedtak og kanskje krav på flere hundre tusen i etterbetaling.

Eieren av «Camo», Sigmund Halvorsen, gjorde i klagen direktoratet oppmerksom på at «Camo» som var plassert i gruppen kystfartøy, etter hans mening var satt opp i feil gruppe. Resultatet av det, var en kraftig reduksjon i kompensasjonen han mente han hadde rett på.

«Camo» hadde hele året drevet reke- og krepsetråling. Men reker utgjorde mindre enn femti prosent av total fangstverdi.

For å kunne bli plassert i fartøygruppen kystrekeflåten er det satt som vilkår at minst 50 prosent av fangstinntektene i 2020 skal stamme fra rekefisket. Ifølge Fiskeridirektoratet viste en gjennomgang av «Camo» sin sluttseddelstatistikk for 2020 at fartøyet kun hadde 38,87 prosent av sine inntekter fra rekefisket, hvilket i utgangspunktet skulle tilsi en innplassering i kystflåten.

Leverte fangst verdt 2,4 millioner

«Camo» leverte i 2020 fangster med en førstehåndsverdi på 2,4 millioner kroner. Av dette utgjorde reker 938 000 kroner, mens kreps utgjorde 1 471 700 kroner.

I et brev til Garantikassen i forbindelse med klagen, skriver direktoratet: «Sluttseddelstatistikken viser imidlertid at «Camo» har fisket reker og sjøkreps i kombinasjon, og at fartøyet kun har hatt sporadiske bifangster utenom dette. «Camo» således nesten all sin inntekt fra reke- og sjøkrepsfisket. Fiskeridirektoratet har på denne bakgrunn funnet å kunne henføre «Camo» til kystrekeflåten.»

Tråling etter både sjøkreps (bildet) og reker skal gjelde som "reketrål". Her gjorde Fiskeridirektoratet feil når de vurdere fangstene til trålerne "Helene" og "Camo".

Samme feil gjort med «Helene»

«Helene» er en liten tråler med lengde på 9,99 meter, hjemmehørende på Hvaler i Østfold. I 2020 fisket rederen, Kjell Oddvar Karlsen fra Hvaler, for 1,1 millioner kroner. 326 000 kroner av dette var reker, mens 756 000 kroner var sjøkreps. Resten var bifangst, i første rekke fisk, men også mindre kvantum krabbe og hummer.

Krepsefiske teller likt med rekefiske

I brevet til Garantikassen hvor fartøyet blir flyttet fra Kystgruppen til Kystreketrål skriver direktoratet: «For å kunne bli plassert i fartøygruppen kystrekeflåten var det opprinnelig satt et vilkår om at minst 50 prosent av fartøyets fangstinntekt i 2020 skulle stamme fra rekefisket.

En gjennomgang av «Helene» sin sluttseddelstatistikk for 2020 viser at dette vilkåret ikke var oppfylt, hvilket da skulle tilsi en innplassering i kystflåten».

«Kriteriene ble oppdatert»

Det viser seg, at etter at direktoratet hadde bestemt hvilke grupper fartøyene skulle tilhøre, så ble kriteriene endret. Endringen medførte ikke at fartøyene ble vurdert på nytt. De fikk først ny vurdering når det var innlevert klage. Det bekreftes av det direktoratet skriver til Garantikassen om «Helene»:

«Senere ble kriteriene for innplassering i kystrekeflåten oppdatert ved at det ble satt som vilkår at fartøy som hadde minst 50 prosent av sin fangstverdi fra reke- og sjøkrepsfiske skulle innplasseres i kystrekeflåten. Sluttseddelstatistikken for «Helene» viser at fartøyet har fisket reker og sjøkreps i kombinasjon, jf. vedlegg, og at dette utgjør totalt 97,3% av fartøyets fangstverdi i 2020. Fiskeridirektoratet har på denne bakgrunn funnet å kunne henføre «Helene» til kystrekeflåten,» skriver direktoratet.

Flere kan ha fått for lav kompensasjon

Om feilene som gjorde at «Camo» og «Helene» havnet i feil gruppe hadde blitt oppdaget om det ikke hadde blitt klaget på vedtaket, er svært usikkert. Kompensasjonsordningen for CO2-avgift, bærer preg av hastverksarbeid i departementet.

Nå havner små bunntrålere som ikke fisker reke i samme kategori som notbåter. Sistnevnte har et lavt drivstofforbruk og gjerne høye fangstinntekter, mens små trålere har lavere inntekter, men mye høyere drivstofforbruk. Da er det ingen rettferdighet i at kompensasjonen beregnes på fartøyets fangstverdi. En reketråler som havner i kategorien kyst kan tape flere hundre tusen i kompensasjon.