Marked: Sørøst-Asia

LAKS og ørret i supermarkedene i Thailand.

Eksportverdien på norsk sjømat øker til Sørøst-Asia

I løpet av årets syv første måneder har norsk sjømat økt med 46 prosent i verdi til Sørøst-Asia.

Publisert Sist oppdatert

Den totale verdien var på over 4,3 milliarder kroner. Volumet sank derimot med 3 prosent, og utgjorde 78 200 tonn. Det viser tall fra Norges Sjømatråd.

Thailand størst i Sørøst-Asia

Laks, ørret og makrell er de viktigste artene i verdi. I denne perioden har Norge eksportert laks for 2,815 milliarder NOK, mens ørret og makrell er eksportert for henholdsvis 736 millioner og 371 millioner NOK.

Thailand er det landet i Sørøst-Asia som importerer mest norsk sjømat, med 1,625 milliarder NOK, i perioden januar til juli i år. Det er en økning på 72 prosent.

Åpnet opp etter pandemien

Etterfulgt av Vietnam med 928 millioner NOK (+28 %), Taiwan 884 millioner NOK (+32 %), Singapore 477 millioner NOK (+51 %), Malaysia 235 millioner NOK (+83 %), Filippinene 110 millioner NOK (+ 70 %).

Mye skyldes naturlig nok at det meste av Sørøst-Asia er åpnet opp igjen etter pandemien, men også Russlands invasjon av Ukraina har påvirket sjømateksporten.

THAILAND og de fleste land i Sørøst-Asia har åpnet opp igjen etter pandemien. Det betyr at fiskemarkeder er åpne igjen.

Nest største ørretmarked

Thailand har blitt Norges viktigste marked i Sørøst-Asia, og Norges Sjømatråd er i full gang med flere kampanjer, både med tanke på laks, ørret og makrell i samarbeid med butikkjeder og utsalgssteder.

Landet er blitt Norges nest viktigste ørretmarked, etter USA, med en import på 4700 tonn i perioden januar til juli. I verdi utgjør det 430 millioner kroner, som er 16 prosent av all ørreteksporten fra Norge hittil i år.

I tillegg til kampanjer i Thailand, har Sjømatrådet kjørt en stor makrellkampanje i Taiwan.

Makrell i Taiwan

Kampanjen innebar blant annet butikkdemoer, reklame på TV, digitale medier og busser og podcasts.

– Målet med kampanjen har vært å motivere partnere innen dagligvare til å fokusere på norsk makrell i butikk, ved å øke oppmerksomheten til , og kunnskapen om, norsk makrell blant taiwanske forbrukere, skriver Sjømatrådets kontor i Sørøst-Asia i sitt siste nyhetsbrev.