Turistfiske får stadig større oppmerksomhet, og blir tema på en konferanse i Haugesund til høsten.

Turistfiske og sikkerhet agenda på maritim uke

I siste del av programmet på den maritime uken i Haugesund i september setter Fiskeridirektoratet søkelys på turistfiske og sikkerhet, et område som har fått stadig større oppmerksomhet de siste årene.

Publisert Sist oppdatert

Turistfiske eller havfisketurisme, som kanskje er en mer presis formulering, har vokst betydelig de siste årene og er blitt en viktig bransje i mange kystsamfunn. Samtidig er det slik at turistfiske i Norge har noen utfordringer. Reiselivsnæringen ønsker bedre reguleringer.

Turistfiske medfører også utfordringer når det gjelder sikkerhet. Dessverre skjer det ulykker på havet hvor turistfiskere er involvert, noen med tragisk utfall, slår direktoratet fast.

Fiskeridirektoratet melder videre at minikonferansen Turistfiske og sikkerhet under Maritim Uke i Haugesund nettopp prøver å sette turistfiske inn i en større sammenheng, og skal forsøke å få fram en verdikjede som omfatter turistfiske i sin helhet, fra regulering av fisket, krav til utleie og gjester og tydelige regler for å ivareta sikkerhet på sjøen.

Det kan ellers nevne at denne konferansen er et samarbeid mellom Fiskeridirektoratet, Sjøfartsdirektoratet og NHO Reiseliv, og inviterer aktører fra reiseliv, fiskeri, maritim næring, forvaltning, beredskap og redningstjenester til faglige innlegg og diskusjoner om en bærekraftig og sikker havfisketurisme.