Frykter opptrapping av CO2-avgiften for fiskeflåten
Fiskebåt Vest mener at klimapolitikken overfor fiskeflåten i størst mulig grad må samordnes med EU.
Norsk fiskerinæring er en konkurranseutsatt næring som har tilsvarende behov for konkurransedyktige rammebetingelser som andre konkurranseutsatte norske næringer. Fiskebåt Vest mener derfor det er nødvendig å samordne norske CO2-avgifter og omsetningskrav med det som skjer i EU.
Samtidig som store deler av fiskerinæringen går inn i en svært utfordrende situasjon med lavere kvoter foreslår regjeringen en videre opptrapping av CO2-avgiften for fiskeflåten i 2025, i tillegg til innfasing av CO2-avgift ved fiske på fjerne farvann og i utenriks fart. Fiskebåt frykter at dette får store negative konsekvenser for norsk fiskerinæring, både på sjø og land, og for leverandørindustrien.
-Det er positivt at regjeringen foreslår å øke bevilgningen til kompensasjonsordningen for 2024, men denne ordningen kompenserer på langt nær ekstrakostnadene som den norske fiskeflåten påføres i forhold til våre konkurrenter, skriver Fiskebåt Vest i sine vedtak fra møtet i organisasjonen.
De mener også at det må gis høy prioritet å følge opp klimapolitikken videre overfor relevante myndigheter med sikte på at fiskeflåten skal få konkurrere på like vilkår med utenlandske fartøy. Inntil dette kommer på plass må kompensasjonsordningen CO2-avgift videreføres og styrkes i takt med at avgiften fortsetter å stige. Fiskebåt Vest mener dessuten at den foreslåtte innfasingen av CO2-avgift ved fiske på fjerne farvann og for skip i utenriks fart må utsettes.
Fiskebåt Vest håper at den varslede avtalen om klimapartnerskap for innenriks skipsfart og fiske vil gi grunnlag for et konstruktivt samarbeid mellom næringen og regjeringen om tiltak for å løse klimautfordringene i fiskeflåten.