BYGGET I 1998: Sjarken ble solgt med kvoter.

Nesten ti millioner for eldre Selfa

En fisker på Loppa i Troms har kjøpt en Selfasjark med kvoter fra Karmøy. Nå er den rigget for garn, men ble bygget som tråler.

Publisert Sist oppdatert

mSelfasjarken ble bygget for tysk reder i 1998. Der fisket den som «Jane, før den ble kjøpt av Brødrene Fjeldskår AS i Lindesnes i Agder i januar 2019. Siden har den hatt navnet «Øysteinson», før den fikk navnet «Johlena». Den ble solgt videre av Fjeldskår til K L Skjong AS på Vigra 3. desember samme år.

Registrert noen dager på Vigra

Knut Lorentz Skjong som eier dette selskapet, hadde ingen planer om å sitte på fartøyet. Det ble solgt videre til Seihammeren AS i Åkrehamn på Karmøy i Rogaland etter tre dager, lastet eller strippet for kvoter. Mest sannsynlig det siste, siden Skjong på det tidspunkt hadde bestilt et større fiskefartøy ved tyrkisk rederi.

TIDLIGERE TRÅLER:"Johlena", her som "Øysteinson" ble bygget for tysk reder.

Siden da har sjarken vært eid av Seihammeren AS, et selskap eid av Karmøyfiskeren Jarle Grindhaug. Nylig bestemte han seg for å selge sjarken med kvoter, og derved bar det nordover for «Johlena». Kjøper er Mevær AS i Loppa. Dette selskapet eies av Robert Ole Berg som gjennom samme selskap også eier det 14,16 meter lange fartøyet «Mevær».

Først rigget som tråler

Øysteinson som var det første navnet på sjarken, ble opprinnelig bygget som tråler til sine tyske eiere. Den hadde da en lengde på over 11 meter. I Tyskland ble den brukt med en liten trål. Etter at den kom til Norge, ble lengde endret til 10,99 meter, og den har be rigget for garn. Sjarken sitt lasterom har plass til 12 stykk 330 liter containere. Den opprinnelige motoren er skiftet ut med en Cummins QSB 5,9 liter som yter 230 hestekrefter.

Rettighetene som fulgte «Johlena» gjør at den nye eieren kan fiske en kvote på 356 tonn hyse, 94 tonn sei og 25 tonn torsk. Ifølge søknad om erverv ble det betalt 9,5 millioner kroner for sjarken.