STARTER OPP: I løpet av de neste ukene åpner det nye hvitfiskmottaket på Træna, i lokalene til gamle Træna Seafood, tidligere Modolv Sjøset.

Gjenåpner hvitfiskmottaket i neste måned: – Det har vært en fantastisk dugnad

Jula kom tidlig i år for kystfiskerne på Helgelandskysten. Nå meldes det at det atter vil bli kjøp av fisk på mottak i det som er kjent som Norges eldste fiskevær.

Publisert Sist oppdatert

I vinter gikk som kjent selskapet Træna Seafood AS konkurs med en gjeld på flere titalls millioner. Nå skal en gruppe investorer i gang igjen, med nytt selskap og stort pågangsmot.

Skryter av investorene bak

Primus motor bak oppstarten, til vanlig daglig leder hos Pelagia Træna, Sverre Hyttan, er veldig glad for at alt nå ser ut til at de kan starte opp hvitfiskmottak på Træna igjen.

– Intensjonen er å overta anlegget fra 1. august.

Han skryter av investorene som har vært med.

– Det har vært en fantastisk dugnad for å få tilbake mottaksstrukturen på Helgeland. Vi har fått inn 9,5 milluoner i aksjekapital.

Han understreker at de ikke er helt i mål ennå med alle tillatelser og all finansering

– Alt er ikke helt i boks ennå. men vi regner med at alt går som planlagt. Vi skal blant annet søke Innovasjon Norge om tilskudd. Vi er nødt til å gjøre en del investeringer på anlegget, sier han.

Stor dugnad

Pelagia har som en stor bedrift på Træna, sammen med andre bedrifter og privatpersoner i regionen tatt samfunnsansvar og deltar i en stor dugnad og samlet inn nesten 9,5 millioner i Træna Sjømat Holding AS som blir morselskapet som skal eie eiendommer og produskjonsutstyr.

– Av andre aksjonærer kan nevnes Fish Farm Internasjonal, Lovundlaks, Bunnpris på MO og de tidligere eierne av Træna Seafood AS (mindre poster). Røst Sjømat AS går inn som en strategisk partner og skal hjelpe bedriften i oppstarten med produksjon og kvalitet. Totalt har over 40 bedrifter og personer gått inn som aksjonærer.

Skal investere for ytterligere fem millioner

Træna sjømat Holding AS (TSH) skal videre investere for nærmere 5 millioner i nytt nødvendig produksjonsutstyr. Dette er det søkt om finansiering for hos Innovasjon Norge.

Det blir etablert et driftsselskap hvor TSH blir eneste aksjonær.

– Total aksjekapital i morselskapet blir da på totalt kr 9 465 000. Dette bør vi alle være fornøyd med og jeg vil benytte anledningen til å takke alle sammen for deltakelsen i denne dugnaden for å få opp et kvitfiskanlegg på Helgeland igjen. Vi som har stått bak innsamlingen har god tro på at det skal være mulig å skape en god og solid bedrift, med en litt nøktern tankegang.

Erverver eksisterende selskap

Planen videre nå er å få driftsselskapet opp å gå.

– Her har vi avtale om å erverve et eksisterende selskap. Træna Sjømat Holding AS blir eneste aksjonær i driftsselskapet. Videre ønsker vi å få inn søknader til mattilsynet for hovedanlegget på Træna og mottaksstasjoner på Bolga, Nesøy og Selvær. Dette er en omfattende prosess, men hvis vi skal nå målet om oppstart i løpet av august måned, må søknadene være inne innen første august.

Mattilsynet vil etter behandling av søknader komme på inspeksjon av anleggene.

– Hvis alt er i orden da, blir vi tildelt en tremåneders midlertidig tillatelse, gjerne med en liste over ting som må ordnes. Deretter får vi forhåpentlig endelig godkjenning. Når ting begynner å roe seg litt vil dere bli innkalt til et aksjonærmøte, der det blir informert om planer for drift av anleggene.

Skal ha nøktern drift

Driftskonseptet blir nøktern produksjon, med fokus på ferskfiskpakking og saltfisk. Man ser for seg at det skal være 7-8 ansatte i driftsselskapet og at man vil bruke automatiserte prosesser med et minimum av administrasjon. Alle ansatte må delta i produksjonen, med fokus på kvalitet og gode logistikkløsninger.

– Vi ser for oss at Mottaksstasjonene Bolga, Nordnesøy, og Selvær blir viktige leverandører av råstoff til Hovedanlegget på Træna. Det vurderes investeringer for å øke tilgangen på fisk fra disse. Den største utfordringen med mottaksstasjoner er muligheten til å transportere fisken mens den er fersk, raskest mulig for videre produksjon. Her er vi avhengige av bistand fra myndigheter, med gode og billige løsninger for båttransport. Her er det startet dialog med Nordland Fylkeskommune og Norges Råfisklag for å finne best mulige løsninger, avslutter Hyttan.

– Fantastisk at Træna får nytt fiskemottak

– Det er veldig gode nyheter for fiskerinæringa på Helgeland og hele Nordland at det nå ser ut til å bli et nytt fiskemottak på Træna, sier fylkesråd for plan og næring i Nordland, Linda Helen Haukland til Kystmagasinet.

Fiskemottaket Træna Seafood stengte dørene for godt i februar iår. Med det kunne ikke lenger fiskerne levere fersk fisk i Norges eldste fiskevær, og over 15 arbeidsplasser ble borte. Stengingen fikk betydning for fiskerinæringen på hele Helgeland. Træna Seafood hadde fiskemottak fem steder langs kysten: Bolga , Nesøya , Bratland, samt Husøy og Selvær.

Vil bety masse for fiskerinæringen

Mellom 200 og 300 båter har levert fangst på disse stedene det siste halvannet årets før stengingen var et faktum.

GLAD: Fylkesråd for plan og næring i Nordland, Linda Helen Haukland.

– Å få avsetning på fisken er selvsagt helt avgjørende for de som har sitt yrke på havet. Derfor er det så bra og så viktig at mottaket på Træna nå kommer i gang igjen. Det kommer til å bety masse for fiskerinæringen på Helgeland, ja faktisk i hele Nordland. Det vil bidra til stabilitet og forutsigbarhet for fiskerne og gjennom det bedre rekruttering til næringen. Det er bare å berømme aktørene som nå har gått sammen for å lage det nye fiskemottaket – godt jobba!, avslutter fylkesråden.

Fornøyd ordfører

Ordfører Jan Helge Andersen (Ap) på Træna er selvsagt også svært fornøyd med nysatsingen.

– Ja, dette var en veldig gledelig nyhet for Træna-samfunnet. Det betyr at vi redder mange arbeidsplasser, og for en liten kommune som oss har det mye å si.

Andersen vil ikke si om de har merket utflytting etter at 17-18 personer mistet jobbene sine i vinter etter konkursen.

– Nei, jeg vet i hvertfall ikke om noen som har flyttet, avslutter han.