NESTEN NY: Fifty-Fifty er solgt.

La millioner på bordet for nesten ny tyrkisk bygget båt

Resa Maskin AS på Harøy i Ålesund kommune, har kjøpt seg en nesten splitter ny tyrkisk bygget 11-metring. Båten ble levert av verftet i fjor, og er det som må kalles pent og lite brukt.

Publisert Sist oppdatert

«Fifty-Fifty» het båten da den ble registrert i Fiskeridirektoratets merkeregister i juni i fjor. Den ble bygget ved det tyrkiske verftet Akdeniz Gemi Insa Sanuyi Ve Ticaret (Akdeniz Skipsbygging og Handel) i Adana.

Solid båt

Verftet har levert flere mindre nybygg til norske redere de siste årene. Det største er Karmøybåten «Athena» mer lengde på 14,98 meter og bredde på 7,00 meter.

«Fifty-Fifty» som har nå fått navnet «Resaflu» har en lengde på 10,95 meter og bredde på 5,95 meter. Med andre ord en solid båt som er halvparten så bred som lang.

Designet i Tyrkia

Fartøyet er designet av tyrkiske Volmarine Ship Technologies. I maskinrommet står det en Scania med ytelse på 400 hestekrefter ved 1800 o/m. Giret er levert av tyske ZF, propell og aksling av tyrkiske ERC, mens Sleipner Motor leverte thruster. På dekk er det en italiensk type Amco Veba, fortøyningsvinsjer fra Data Hidrolik i Tyrkia.

I Norge representeres det tyrkiske verftet av Barents Boat AS som formidler verftets fartøyer.

Kort eierskap

Knut Lorentz Skjong var første norske eier av fartøyet. Det ble registrert i merkeregisteret på hans selskap K L Skjong AS i juni i fjor etter å ha blitt registrert i skipsregisteret NOR i mars. Når Kystmagasinet spør om hvorfor fartøyet blir solgt etter så kort tid, er svaret kort og greit:

– Det er ingen spesiell grunn. Jeg er blitt pensjonist nå, og jeg vet ikke om det blir mer fiske på meg, sier Knut som er født i 1954.

Anstendig pris

Om det ikke skulle bli mer fiske, så har i hvert fall båten blitt solgt for anstendige 10.250.000 kroner.

Reidar Sandøy som eiere selskapet Resa Maskin AS har kjøpt båten kontant, uten at det ifølge skipsregisteret NOR, er noen bank eller finansinstitusjon som har tinglyst pant i båten.

Han skal bruke fartøyet til fiske med garn etter torsk, sei og hyse i gruppe to, samt etter uregulerte fiskeslag.