Pressemelding

FØRSTE: Dette er den første helelektrisk båten fra Maritime Partner. Hofseth Aqua er kunde.
FØRSTE: Dette er den første helelektrisk båten fra Maritime Partner. Hofseth Aqua er kunde.

Maritime Partner med fullelektrisk båt til Hofseth Aqua

ÅLESUND: Maritime Partner AS har overlevert den fullelektriske båten «Hofseth Zero» til Hofseth Aqua AS.

Publisert

Hofseth Aqua signerte rundt nyttårstider kontrakt med Maritime Partner om levering av en hurtiggående passasjerbåt med elektrisk fremdriftssystem.

Elektrisk fremdrift

Sist uke ble båten levert til oppdrettsselskapet. Dette er den første fullelektriske båten fra Maritime Partner, som har fått betegnelsen ALUSAFE 1180 ELECTRIC.

Hoveddata: «Hofseth Zero»

Lengde: 11,80 meter

Bredde: 3,50 meter

Passasjer/mannskap: 12/2

Byggemateriale: Aluminium

Design og verft: Maritime Partner
Hovedmotor: Hurricane 300 kW/ 400hp Inboard

Thrustere: Sidepower SE100

Navigasjon: Furuno/Simrad

Båten er sertifisert for å frakte inntil 12 passasjerer, i tillegg til båtens mannskap. Den er også tilrettelagt for rullestolbrukere. Det elektriske fremdriftsanlegget, som er benyttet i båten, er levert av Evoy sammen med Konrad.

Besøkende til visningsanlegg

Båten skal brukes til å frakte besøkende fra Valldal til Hofseths nye visningsanlegg ved Vindsneset i Fjord kommune. Uteguiden i Valldal vil stå for driften av båten, og de vil i tillegg benytte båten i tilknytning til sine aktivitetstilbud i og rundt verdensarvområdet i indre del av Storfjorden.

Siden båten opererer i spektakulære omgivelser, er det lagt vekt på store vindusflater, samt vinduer i tak, som gir godt utsyn fra alle sitteplasser. Det forteller Maritime Partner i en pressemelding.

HELELEKTRISK: Båten fra Maritime Partner er helelektrisk.
HELELEKTRISK: Båten fra Maritime Partner er helelektrisk.

Ingen utslipp

– I tråd med vår målsetting om å være ledende på bærekraft og nullutslipp, har vi nå gått til anskaffelse av det mest miljøvennlige som finnes av båter, sier Roger Hofseth hos Hofseth Aqua i pressemeldingen.

Under drift gir båten ingen utslipp av NOx eller CO2. I tillegg er båten bygd i delvis resirkulert aluminium, og alt kan i prinsippet gjenvinnes når båten en gang i framtiden skal fases ut.

Ledende på bærekraft

Båten er også kortreist i den forstand at den er utrustet i Ålesund, og i drift får selskapet kort reisetid for nødvendig service og ettersyn. Med base i Valldalen og med vannkraft fra Tafjorden, vil lading av batteriene også være svært kortreist, skriver de videre i pressemeldingen.

– Vi er svært glade for å få levert denne miljøvennlige båten. Maritime Partner er en pådriver for det grønne skiftet og begge firmaene ønsker å være ledende på bærekraft, sier Peder Myklebust hos Maritime Partner.

Redesignet

Båten er bygget på et allerede kjent og velprøvd design, men har nå blitt redesignet fra å bruke fossilt drivstoff til ren energi.
– Selv om vi har lang og god erfaring fra å levere båter med hybrid fremdrift er dette første båten vi har levert som har helelektrisk fremdrift. Dette er både spennende og inspirerende og vi håper å kunne være en interessant samarbeidspartner i å bidra til å gjøre arbeids- og passasjerbåter mer miljøvennlige, sier Myklebust.