Ukens Skipsbesøk MS «Nordfisk»

Skipsrevyen har denne uken vært nord for polarsirkelen, om bord i MS «Nordfisk», en ringnotbåt som er hjemmehørende i Bodø. Båten er eid og drevet av Andreassens Rederi AS.

Publisert

Ved egen brygge på Nyholmen i Bodø ligger fiskebåten «Nordfisk», som nettopp er kommet inn etter et lengre fisketokt etter makrell i Norskehavet. Bygget i 2002 ved Eidsvik Skipsbyggeri, og med sine 20 år i aktiv tjeneste, så er det en trofast ‘gammel dame’ som møter Skipsrevyen i det vi kommer gående langs skutesiden.

- Velkommen skal dere være. Stemmen tilhører eier av båten og reder Ivar Andreassen som står for dagens omvisning. Et fast håndtrykk utveksles og deretter bærer det rett fra kontorlokalene som ligge på Nordfiskbrygga og om bord i båten.

- «Nordfisk» er en ringnotbåt og driver fiske etter sild, makrell og lodde i Norskehavet forteller Andreassen engasjert i det vi blir vist rundt. Første stopp er salongen og byssa. Her treffer vi flere av mannskapet som totalt teller ni mann. Salongen er lys og romslig utstyrt med stor flatskjerm-tv, langbord, sofagruppe og lenestoler. På veggene henger bilder av tidligere frakt- og fiskebåter som har gått i rederiets tjeneste. Andreassens rederi har en sjøhistorie som strekker seg helt tilbake til 1948, da Edvard J. Andreassen kjøpte den 84 fot store trebåten «Sjøgård», som ble benyttet til sildefiske.

Hoveddata:

  • Navn: MS «Nordfisk»

  • Rederi: Andreassens Rederi AS

  • Verft: AS Eidsvik Skipsbyggeri, Uskedalen i Kvinnherad

  • Byggeår: 2002

  • IMO-nummer: 9251901

  • Radiosignal: LLVK

  • Fartøytype: Pelagisk fiskefartøy/ringnotbåt/tråler

  • Type: Fiske etter sild, makrell og lodde i Norskehavet

  • Lengde: 64.0 meter

  • Bredde: 13.0 meter

  • Bruttotonnasje: 1518

  • Motorkraft: 4700 hk

  • Fiskeutstyr: Fiskepumper, Triplex kraner og nothaler

  • Mannskap: 9

En hensiktsmessig NordsjønotbåtVi blir med Andreassen opp i det romslige styrehuset som har 360-graders utsikt over Nyholmen, som for anledningen tar seg flott ut i novembersol med skyfri himmel. Samtalen om «Nordfisk» fortsetter:

- Dette er den fjerde nordfisken som rederiet har, som vi overtok i 2004 sier Andreassen om båten. «Nordfisk» tilhører en serie på seks like ringnotsnurpere.

- De er «stållike» sier han, og forteller videre at seks forskjellige rederier var involvert i å utvikle denne båttypen.

- «Nordfisk» er veldig god å fiske med not og håndterer alle oppdrag vi får sier han.

Mens det fortelles om den maritime historien til båten viser også Andreassen Skipsrevyen rundt i styrhuset. Her er store digitale flatskjermer med mulighet for flere operasjoner/funksjoner samtidig. Noe som gjør fiskesøk vesentlig enklere. Her er bl. annet navigasjonsutstyr, ekkolodd, MaxSea plotter, radiostasjon, VHF og radarar. Det meste av den elektroniske utrustningen er levert av Furuno Norge.

Andreassen forteller at «Nordfisk» i sin tid var førstegenerasjons «databåt.» Mesteparten av det tekniske utstyret er oppgradert jevnt og trutt siden båten var ny.

- Alt av ventiler, ballast, RSV, maskinovervåking, alt det er sentralt og fjernstyrt sier han.

Fisker på grunnkvoteAndreassen opplyser at «Nordfisk» kun går med ett mannskap, hvorav tre navigatører og tre i maskinrommet, slik at de alltid skal kunne håndtere uforutsette hendelser dersom noen av mannskapet må i land. I tillegg er målet å være så godt som selvdrevne i drift mens båten er på fisketokt. «Nordfisk» har ikke kjøpte kvoter, men fisker på grunnkvote som da er fartøyets opprinnelige kvote for hvor mye det kan fiske. Andreassen forteller også at båten har kapasiteter utover hovedoppgaven:

- Dette er egentlig en ringnotsnurper som kan fiske med trål. På trål kunne vi ønsket oss pumping på hekken og ellers mer effektiv ting, som å skifte mellom brukstypene. Men akkurat med not er det en veldig grei båt sier han. Stabilt forbruk og trivsel om bord

Fra styrehuset fortsetter omvisningen ned under dekk og inn i «hjertet» av båten, maskinrommet. Her tar vi blant annet motoren, som er pusset opp og sørger for motorkraft på 4700 hestekrefter. Andreassen forteller at båten er veldig økonomisk i sin fremdrift. Motoren er oppgradert og ombygd til Tir-3 for å tilfredsstille dagens utslippskrav.

- I det hele tatt så er dette en fiskebåt som går godt og som har et billig forbruk sier han.

Til sist er turen kommet til å beskue det åpne dekket, hvor Triplex kraner, trålvinsjer og pumpesystem kan tas i nærmere øyesyn. Før vi avslutter spør vi Andreassen hvordan mannskapet trives om bord på «Nordfisk». Han forteller at å ha samme mannskapet over lang tid gir store fordeler, og at de i løpet av mange år sammen er blitt en tett og sammensveiset gjeng.

- Ved forrige julebord hadde vi tre som pensjonerte seg og vi delte ut seks fortjenestemedaljer for lang og tro tjeneste. Det er et friskt og flott liv å fiske med not hvor man er sin egen sjef, og man vet aldri helt hva dagen vil bringe sier han. Med de ordene takker Skipsrevyen Andreassen for besøket og ønsker mannskapet på «Nordfisk» lykke til med neste fisketokt.